MERSİN TİCARET VE SANAYİ ODASI
Türkçe English
MTSO 13. Yıl
ÇAĞRI MERKEZİ 0850 304 33 33
Mersin
Mersin
Mersin
Mersin
Mersin Cennet Cehennem

Korona virüs sonrası konteynerlar karaborsa 17.03.2020 tarihinde yayınlandı

MTSO 21 No’lu Denizyolu Taşımacılığı ve Destek Hizmetleri Meslek Komitesi Meclis Üyeleri son dönemlerde dünya genelinde yaşanan korona virüs nedeniyle sekteye uğrayan ticaret sonrası sektör temsilcilerinin konteyner bulmakta zorlandığını anlattı.


Korona virüs sonrası konteynerlar karaborsa

Mersin Ticaret ve Sanayi Odası (MTSO) 21 No’lu Denizyolu Taşımacılığı ve Destek Hizmetleri Meslek Komitesi Meclis Üyeleri sektörde yaşanan sorunları değerlendirdi. Korona virüsün dünya genelinde yayılması sonrasında bazı ülkelere kapıların kapamasıyla ticari diyaloğun kesildiğini anlatan Meclis Üyeleri, yaşananların dış ticaret ekipmanlarının bir numaralı kalemi konteynerların bulunamaması sıkıntısını da beraberinde getirdiğini söyledi. İhracatçıların Amerika, Afrika ve Avrupa’ya yük gönderecek ekipman bulmakta zorlandığını, sıkıntılı bir sürecin başladığını belirten Üyeler, az sayıdaki konteynera ulaşmak için hatırlı kişilerin devreye girmeye başladığını, bu durumun ise maliyetleri artırdığını söylüyor. Sektör temsilcileri, havaların ısınmasına paralel pazarların yeniden canlanmasını bekliyor.

Sevim: “İthalat durunca ekipman bulmak zorlaştı”

Son dönemlerde Çin, İran ve Irak kapılarının korona virüs nedeniyle kapatıldığını hatırlatan Meclis Üyesi ve Arma Depolama Sahibi Alkaan Sevim, sadece ticaretin azalmadığını, farklı pazarlara ürün gönderirken çeşitli sıkıntılar yaşanmasının da beraberinde geldiğini söyledi. Yurtdışından hammadde ve yarı mamul ithalatı ile yurda konteyner girişi olduğunu, Türkiye’de boşalan konteynerların bu kez ihraç ürünü ile doldurulduğunu anlatan Sevim şu bilgileri verdi: “Çin, dünyanın en büyük ihracatçı ülkelerinden birisidir. Virüs sonrasında Türkiye de dahil olmak üzere herkes bu ülkeden ithalatı durdurdu. Dolu konteyner gelmeyince Türkiye’deki konteyner sayısı oldukça azaldı. Konteyner akışı yavaşlayıp durma noktasına geldi. Ticaretin açık olduğu Amerika, Avrupa, Afrika’ya ürün gönderecek ekipman bulmak zorlaştı. Az sayıdaki ekipmana ulaşmak için birçok kişi hatırlı tanıdıklarını devreye almaya başladı. İhracata yön veren büyük acentelerin ithalat dönüşleri olmayınca tek taraflı ticaret yapılamıyor.”

“Türkiye kendi deniz ağını kurmalı”

Yerli firmaların, acentelerin destinasyonlarının da uluslararası firmalar kadar yaygın olmadığını kaydeden Alkaan Sevim, “Bu firmalar, ağırlıklı Afrika’ya çalışıyor ancak İtalya’ya gemi çıkaracak olsanız yine ekipman bulmakta zorlanıyorsunuz” ifadelerini kullandı. Son 20 yılda dünyada taşıma şeklinin konteynerlara döndüğünü vurgulayan Sevim, RoRo gemilerle TIR’ların taşındığını ancak TIR’lara da konteyner yüklendiğini anlattı. Bir gemiye bin adet TIR yüklenirken 7 bin adet konteyner yüklenebildiğine işaret eden Sevim, Türkiye’nin kendi deniz ağını kurup dünyada mücadele edecek bir organizasyon oluşturması gerektiğini, ülkenin böyle bir bilgi birikimine sahip olduğunu vurguladı.

Damla: “Limanda ciddi bir trafik oluştu”

Meclis Üyesi ve Altun Damla Nakliyat Sahibi Mehmet Azmi Damla, korona virüs ile yaşanan sorunların yaz aylarının gelmesiyle zayıflayacağına inandığını söyledi. Kapıların kapanmasıyla liman içi trafiğin ciddi anlamda olumsuz etkilendiğine değinen Damla, hareket edecek yer kalmadığını dile getirdi. Sektörün bir diğer sıkıntıyı tahsilatlar noktasında yaşadığını anlatan Damla şunları söyledi: “Son dönemlerde sektörde rekabet vade sürelerinin uzatılmasıyla yapılıyor. Bunun yanlış bir uygulama olduğunu düşünüyorum. İşi alabilmek için ihracatçı firmaya bir meslektaşımız 30 günlük vade tanıyorsa bir diğeri işi almak için bu vade süresini 45 güne çıkarıyor. Sonrasında da bu uygulama görev haline geliyor ve kendi bindiğimiz dalı kesiyoruz. Çünkü acentelere ödemeler 3-4 haftada yapılıyor. Firmalarımız bu işe ciddi sermaye bağlamak durumunda kalıyor ve nakit akışında dengesizlikler oluşuyor.”

“Serbest Bölge Limanı ile Mersin Liman ücretleri eşit olmamalı”

Serbest Bölge Limanı’nda yaşanan gelişmeleri de değerlendiren Mehmet Azmi Damla, limandan en fazla Akgübre için amonyak ve Opet için petrol geldiğini anlattı. Ancak yönetimin el değiştirmesiyle birlikte yüzde 10 daha uygun olan Serbest Bölge Limancılık ücretleri ile Mersin Limanı ücretlerinin eşitlendiğine değinen Damla, bu durumda Serbest Bölge’nin cazibesinin kalmadığını ve büyük yatırımcıların dışarı gitmeye başladığını söyledi. Damla yeniden eski uygulamaya dönülmesini beklediğini belirterek, bölgede faaliyet göstermenin cazibesinin artırılmasının önemine dikkat çekti.


Sayfa gönderiliyor. Lütfen bekleyiniz

ARKADAŞINA GÖNDER